Farfars farfars okänd far bekräftad

Jag började forska för tjugo år sedan på min frus släkt och upptäckte då att hennes farfars farfar var född oäkta. Han hette Jonas Månsson Högberg och var född den 5 december 1826 i byn Flattom i Högsjö sn. Hans mor var pigan Katarina Johansdotter (1795-1867). Eftersom sonen hette Månsson så är det rimligt att gissa att pappan hette Måns. Jag hade också sett att det fanns en dräng vid namn Måns Jonsson samtidigt som Katarina var piga i Åbord, Högsjö sn. Jag hade dock inga bevis på om han kunde vara fadern.

Detta mysterium har därefter legat i träda i många år för mig, men tog ny fart när min fru skickade in ett DNA-prov. Fick då flera träffar på personer som också härstammade från Jonas Högberg. I flera av dessa personers antavlor var Måns Jonsson, f. 1802 i Lide, Nora sn, insatt som fader till Jonas. Denne Måns var samma person som den dräng som jag hade träffat på tidigare i Åbord. Det var dock inte möjligt att få någon bekräftelse på var denna uppgift kom ifrån.

I går (onsdag) åkte jag ned på Landsarkivet i Härnösand för att försöka hitta en lösning på problemet. Jag beställde fram en volym ur Gudmundrå tingslags häradsrätts arkiv som omfattade åren 1825-1827 (A I a:14). Jag började leta från början på 1826 och framåt. Jag fick leta nästan till slutet på volymen innan jag hittade det jag sökte. Som paragraf nr 2 den 19 november 1827 fanns den information jag behövde. Katarina hade inte stämt Måns Jonsson, utan hon var driftig och ville att Måns erkännande skulle dokumenteras vid häradsrätten. Följande text fanns i domboken:

S.D. Lät Pigan Catharina Jansdotter i Flattom hos Härads Rätten anhålla, det följande öfverenskommelse måtte i Domboken intagas: Jag Magnus Jonsson från Nora och Lide, nu såsom dräng hos Herr Directeuren Simon Geting i Åbord har häfdat Pigan Catharina Jansodtter i Flattom, hvilken framfödt ett piltebarn till hvilket jag erkänner mig Fader vara, och med Catharina Jansdotter så öfverenskommit, att för barnets föda och upfostran årligen utgifva Sex Rdr 32 sk. Banco till dess barnet upnått Femton års ålder, men i händelse detta barn skulle förr än de utsatte åren med döden afgå, betalas blott till dödsstunden, men för första året, om ock döden skulle inträffa innan året är tilländalupit erlägges af mig 6 Rdr 32 sk Banco; tillägnande jag min Son Jonas Magnusson, att uti all min egendom, så i löst som fast få gå i arf lika med dem som är oinsedda med min tillkommande Maka; äfvenledes Testamenterar jag Catharina Jansdotter på samma sätt till vår son Jonas Magnussson, såsom en rätt arfvinge uti så lös som fast egendom om jag uti något gifte med någon annan än Magnus Jonsson skulle inträda och med densamma Barn sammanafla. Att denne öfverenskommelse är uti ombedne Wittnens när och öfvervaro frivilligt ingått, som skedde i Flattom den 19 Januari 1827.

Wittna:                                                                                                     Magnus Jonsson i Lide
Nils Åkermark
Israel Samuelsson                                                                                Catharina Jonsdotter
  i Flattom                                                                                                  i Flattom
        bomärke                                                                                             bomärke

Därmed var ett för mig tjugoårigt mysterium löst och jag kan nu skriva in Måns Jonsson som farfars farfars far i mitt släktforskningsprogram. Om det finns någon som är släkt med någon av Måns Jonsson tre döttrar och även gjort DNA-test skulle det vara intressant att få kontakt. Jag skulle vilja se om släktskapet syns via DNA också. Jag har tagit ett Y-DNA-prov på min svåger, men det var bara ett Y-37, så det säger väl inte så mycket i detta fall. Det kanske blir ett Big-Y i framtiden för att verkligen försöka bekräfta Måns Jonssons erkännande.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sågkarlen Israel Olsson Åman

Nils Abrahamsson (1795-1885) och Anna Greta Andersdotter (1788-1863)

En outforskad släktgren